
تهیه شده توسط: گروه محتوایی تفاوت چی نویسنده: امین فتحی
مهارتهای اجتماعی و عاطفی در افراد مبتلا به اوتیسم یا اختلال طیف اوتیسم (ASD) کمتر توسعه یافته است. تحقیقات نشان میدهد که مناطق مغزی مرتبط با عملکرد اجتماعی-عاطفی در کودکان مبتلا به ASD کمتر توسعه یافته است. با ارائه مداخلههای مناسب و به موقع، میتوان به کودکان مبتلا به ASD کمک کرد تا مهارتهای اجتماعی-عاطفی خود را بهبود بخشند.
افراد مبتلا به اوتیسم میتوانند مهارتهای اجتماعی خود را بهبود بخشند. اگرچه این فرایند ممکن است زمانبر و چالشبرانگیز باشد، اما با استفاده از تمرینات، آموزشها و مداخلات مناسب، افراد مبتلا به اوتیسم میتوانند درک بهتری از مفاهیم اجتماعی پیدا کنند و مهارتهای ارتباطی و اجتماعی خود را بهبود بخشند.
روشهای بهبود مهارتهای اجتماعی در افراد مبتلا به اوتیسم
1. آموزش مستقیم:
این شامل آموزش مستقیم مفاهیم اجتماعی و مهارتهای ارتباطی میشود. این آموزش میتواند شامل نقشهای بازی، مدلسازی اجتماعی، تمرینات نقشآفرینی و تمرینات شبیهسازی اجتماعی باشد.
2. آموزش مهارتهای خاص:
میتوان مهارتهای خاصی مانند مهارتهای گفتگو، تعامل چشمی، تشخیص احساسات و مهارتهای مذاکره را به صورت جداگانه آموزش داد. این آموزشها معمولاً به صورت تمرینات عملی و متناسب با سطح توانایی فرد انجام میشود.
3. تمرین در محیطهای اجتماعی:
فرد میتواند با حضور در محیطهای اجتماعی و مشارکت در فعالیتهای گروهی، تواناییهای ارتباطی و اجتماعی خود را تقویت کند. این شامل شرکت در کلاسهای گروهی، گروههای بازی و فعالیتهای مجتمع است.
4. پشتیبانی از خانواده:
خانواده میتواند نقش مهمی در بهبود مهارتهای اجتماعی فرد داشته باشد. با ارائه حمایت، آموزش و تمرینات خانگی، خانواده میتواند به فرآیند بهبود اجتماعی فرد کمک کند.
5. مداخلات متناوب:
برنامهها و مداخلات متناوب میتوانند برای بهبود مهارتهای اجتماعی مفید باشند. این مداخلات میتوانند شامل کار با مشاور، تراپی شناختی رفتاری و تمرینات گروهمهارتهای اجتماعی قابل بهبود هستند و افراد مبتلا به اوتیسم میتوانند از طریق تمرین و آموزش این مهارتها را تقویت کنند.
مهم است بدانید که هر فرد اوتیستیک یکتا است و روشها و مداخلات ممکن است برای هر فرد متفاوت باشد. بنابراین، مهم است که برنامهها و مداخلات به صورت تخصصی انتخاب شود
مهارتهای اجتماعی-عاطفی در کودکان مبتلا به اوتیسم قابل بهبود است. با ارائه مداخلههای مناسب و متناسب با نیازهای آنها، میتوان به کودکان مبتلا به اوتیسم کمک کرد تا مهارتهای اجتماعی و عاطفی خود را تقویت کنند. این مداخلهها میتوانند شامل تمرینات اجتماعی، آموزش مهارتهای ارتباطی، تقویت تفکر خلاق و انعطافپذیری، آموزش تشخیص و تفسیر احساسات و همچنین استفاده از تکنیکهای تربیتی و روانشناختی باشند. با توجه به اینکه هر کودک ممکن است نیازها و تواناییهای مختلفی داشته باشد، برنامههای مداخله باید به شکل فردی سازماندهی شده و تنظیم شوند.
چند نکته مهم :
- تعامل روزانه با کودک خود را در نظر بگیرید و بازی های نوبتی را تشویق کنید.
- در مورد احساسات صحبت کرده و آنها را برچسب بزنید.
- زمان بازی را مختصر نگه داشته و از تقویت مثبت بیشتری استفاده کنید.
- چالش های اجتماعی-عاطفی شایع در کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم عبارتند از: درک و بیان احساسات، توجه به حالات چهره، توجه مشترک و سایر مهارت های اجتماعی.
- مداخلات رایج برای مواجهه با چالش های عاطفی-اجتماعی شامل مشاوره تخصصی از متخصصان مختلف میشود.
- والدین و مراقبین باید به نیازهای اجتماعی-عاطفی کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم توجه داشته باشند و از روشهای مختلف برای جلب توجه و تشویق تعامل استفاده کنند.