Search
Iranian Rial
EN
All Categories
    Menu Close
    Back to all

    چه روش‌های آموزشی مختص به کودکان با اوتیسم وجود دارد؟

    چه روش‌های آموزشی مختص به کودکان با اوتیسم وجود دارد؟

    آموزش کودکان با اوتیسم نیازمند روش‌های تعلیم و تربیت ویژه‌ای است که به نیازها و مشکلات ارتباطی و اجتماعی این کودکان توجه کند. در زیر به  برخی از روش‌های آموزشی مختص به کودکان با اوتیسم اشاره می کنیم:

     

    روش درمان ABA

    روش ABA

    (روش تحلیل رفتاری متمرکز بر ایجاد تغییرهای مرحله‌ای): این روش بر پایه تحلیل رفتار استوار است و با استفاده از تکنیک‌های مثبت و تعاملی، سعی در ایجاد تغییرات مرحله به مرحله در رفتار و مهارت‌های کودکان با اوتیسم دارد.

     

     

    آموزش بر اساس ترتیب

    روش TEACCH

    (روش آموزشی تنظیم محیطی تحت تاثیر آموزش و پشتیبانی): این روش بر تنظیم محیط آموزشی و ساخت یک برنامه اختصاصی برای هر کودک با اوتیسم تمرکز دارد. از طریق سازماندهی فضا، استفاده از نمودارها و نشانه‌ها، این روش سعی در ساختاردهی و ایجاد توجه و تمرکز می‌کند.

    روش رفتار مبتنی بر پاداش (PBS):

     در این روش، بر پاداش‌دهی به رفتارهای مطلوب و جلوگیری از تقویت رفتارهای نامطلوب تأکید دارد. با استفاده از برنامه‌ریزی مثبت و تشویق، کودکان با اوتیسم به تدریج رفتارهای مطلوب را یاد می‌گیرند.

    روش ارتباطی و تعاملی (SCERTS):

     این روش بر توسعه مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی کودکان با اوتیسم تمرکز دارد. از طریق همکاری با خانواده‌ها و تبیین اهداف اجتماعی و ارتباطی، کودکان با اوتیسم را در فهمیدن و استفاده از زبان غیرکلامی و بهبود روابط اجتماعی یاری می‌دهد.

    روش دستور زبان مبتنی بر تصویر (PECS):

     این روش بر استفاده از تصاویر و نمادها برای ارتباط و ارائه درخواست‌ها تأکید دارد. کودکان با اوتیسم با استفاده از این روش می‌توانند بهبود قابل توجهی در توانایی ارتباط غیرکلامی خود را تجربه کنند.

    روش تمرپوزیتیو رینفورسمنت (PRT):

     این روش بر تشویق و تقویت رفتارهای مطلوب تمرکز دارد. با استفاده از اصولی مانند انتخاب موضوعات جذاب برای کودک، تعیین اهداف کوتاه‌مدت و استفاده از تقویت‌های قابل جذب، این روش بهبود مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی کودکان با اوتیسم را ترویج می‌دهد.

    روش تعامل پییرز (DIR/Floortime):

     این روش بر تعامل و بازی بین کودک و مربی یا والدین تمرکز دارد. با استفاده از بازی‌های تعاملی و تمرکز بر علاقه‌ها و نیازهای کودک، این روش به توسعه مهارت‌های ارتباطی، اجتماعی و احساسی کودکان با اوتیسم کمک می‌کند.

     

    روش رفتار مبتنی بر شناخت (ABA-C):

     این روش ترکیبی از روش ABA و رویکرد‌های شناختی است. این روش درک عمیق‌تری از رفتارها و نیازهای کودکان با اوتیسم دارد و تلاش می‌کند تا با استفاده از رویکردهای شناختی، مهارت‌های جدیدی را به کودکان آموزش دهد. سرفصل‌های این روش شامل تحلیل رفتار، شناخت مفاهیم، تدوین برنامه‌های تربیتی شناختی و اجرای آنها می‌شود.

    روش توانمندسازی اجتماعی (SST):

     این روش بر توانمندسازی کودکان با اوتیسم در زمینه مهارت‌های اجتماعی تمرکز دارد. سرفصل‌های این روش شامل تشخیص نیازهای اجتماعی، آموزش مهارت‌های اجتماعی، تقویت مهارت‌ها و اعمال آنها در مواقع واقعی، و نظارت بر پیشرفت کودکان است.

    روش آموزش مشارکتی (PMT):

     این روش بر توانمندسازی کودکان با اوتیسم در زمینه مشارکت و همکاری با دیگران تمرکز دارد. سرفصل‌های این روش شامل تشخیص نیازها و واکنش‌های کودکان، ایجاد محیطی مشارکتی، آموزش مهارت‌های مشارکت و تقویت آنها می‌شود.

    روش آموزش مبتنی بر حرکت (PT):

     این روش بر توانمندسازی کودکان با اوتیسم در زمینه توانایی‌های حرکتی و تعادل تمرکز دارد. سرفصل‌های این روش شامل ارزیابی حرکتی، آموزش مهارت‌های حرکتی، تقویت حرکت‌ها و تعامل با محیط است.

    روش تنظیم حسی (SI):

     این روش بر توانمندسازی کودکان با اوتیسم در زمینه تنظیم و درک حسی تمرکز دارد. سرفصل‌های این روش شامل تشخیص نیازهای حسی، استفاده از تکنیک‌های تنظیم حسی، تقویت توانایی‌هتقویت توانایی درک حسی و نظارت بر پیشرفت کودکان است.

    روش آموزش مبتنی بر بازی (Play Therapy):

     این روش بر توانمندسازی کودکان با اوتیسم از طریق بازی و فعالیت‌های سازنده تمرکز دارد. سرفصل‌های این روش شامل ارزیابی نیازها و علایق کودک، استفاده از بازی به عنوان ابزار آموزشی، تقویت مهارت‌ها از طریق بازی و نظارت بر پیشرفت کودکان است.

    استفاده از بازی‌ها و فعالیت‌های ساختارمند و مهیج می‌تواند در آموزش کودکان با اوتیسم مفید باشد. این روش با ارائه فرصت‌های یادگیری در محیطی که برای کودک جذاب است، مهارت‌های ارتباطی، اجتماعی و توانایی‌های مختلف را تقویت می‌کند.

    روش آموزش مبتنی بر فناوری (Technology-Based Instruction):

     این روش بر استفاده از فناوری‌های مدرن مانند نرم‌افزارها، بازی‌های کامپیوتری و ابزارهای تعاملی تمرکز دارد. سرفصل‌های این روش شامل انتخاب و استفاده از فناوری مناسب، طراحی برنامه‌های آموزشی بر پایه فناوری، تقویت مهارت‌ها از طریق فناوری و ارزیابی پیشرفت کودکان است.

    روش آموزش مبتنی بر تفکر اجتماعی (Social Thinking): این روش بر توانمندسازی کودکان با اوتیسم در زمینه تفکر اجتماعی و درک قوانین اجتماعی تمرکز دارد. سرفصل‌های این روش شامل تشخیص نیازهای تفکر اجتماعی، آموزش مفاهیم اجتماعی، تقویت تفکر اجتماعی و پیاده‌سازی مهارت‌ها در مواقع واقعی است.

    همانطور که مشاهده می‌شود، روش‌های آموزشی مختلفی برای کودکان با اوتیسم وجود دارند. هر کدام از این روش‌ها ممکن است بر اساس نیازها و ویژگی‌های هر کودک با اوتیسم متفاوت باشد. برای پیدا کردن بهترین روش آموزشی برای هر کودک، مشاوره و همکاری با تیم‌های متخصص و متخصصین اوتیسم می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

     

    Comments
    Write a comment Close